TRENDS 2022/2023

1. Pure Food
Behovet for at undgå alt, hvad der hedder kunstig kemi og tilsætningsstoffer med henblik på et renere liv. I stedet for Clean Label taler vi nu om Clear Label – dvs. transparens.

2. Vitality Food
I jagten på et sundere liv bruger vi mad som medicin – dvs. ingredienser med sundhedsfremmende egenskaber. Det er her, vi støder på begreberne “Fri for…” og “Rig på…”. Der er stigende interesse for mad, som hjælper med at vedligeholde og helbrede kroppen. 

3. Plant Plate
Vi ser ind i en grønnere fremtid, hvor maden skal give mening. Uanset om vi vælger at være flexitar, vegetar eller veganer, så ændrer vi kosten radikalt for et sundere og mere plantebaseret liv. Det vi “plejer” er i opbrud.

4. Adventure eating
Dette kan man også kalde “Madengagement”. Det dækker over oplevelser, smagsindtryk, køkkener fra hele verden samt nye og gamle madlavningstekniker. Vi ønsker at udforske vores smagsløg og udfordre vores færdigheder i køkkenet.

5. Freedom Food
Convenience – genveje til tidsoptimering og til god mad. Der efterspørges løsninger, hvor tiden der skal bruges på forberedelse og tilberedning er kort. Maden skal være sund og have en ordentlig mæthedsværdi.

6. The 4. meal
Denne trend dækker over snacking. Vi spiser ikke bare tre men op til fem måltider om dagen. Det, der før var snacks, bliver til små minimåltider – men de er sunde, mættende og bæredygtige.

7. Modern Authentic
Samfundet er i forandring – og det er forbrugerne også. Vi kan godt lide, når det kendte får et twist, så det bliver moderne, men det skal være autentisk.

8. Digitable
Vi er altid online – når vi shopper, søger viden, tilbereder, spiser og deler vores mad og måltider. Vi lever et digitalt mad-liv, hvor indhold er den primære faktor. 

9. Hood Food
Vi har fokus på det lokale, og vi vil tættere på vores mad. Maden er autentisk og transparent, og det er det nære og det ægte, der optager forbrugerne. Det er vigtigt med tydelige og troværdige fortællinger om produkternes rejse fra jord til bord.

 10. Think Twice
Det er tid til omtanke og forandring – fordi det giver mening. Vi er klar over, at selv små forandringer i vores forbrug af fødevarer kan gøre en stor forskel. For nogle er det at spise mindre kød – for andre er det at spise økologisk.

*Kilde: Nørgård Mikkelsen “Foodtrends 2020-22” samt øvrig research